Tu jau zini, ka arī attēli var palīdzēt uzlabot Tava uzņēmuma mājaslapas Google rezultātu pozīcijas. Bet, vai zini, kā tādus attēlus pareizi sagatavot un publicēt mājaslapā?
Pat ja esi nolīdzis kādu uzņēmumu izveidot mājaslapu un ievietot tajā saturu (arī attēlus), vai esi pārliecināts, ka speciālisti ieguldīs savu laiku un enerģiju, lai nodrošinātu labāko un SEO (Search engine optimization, jeb meklēšanas optimizācija) draudzīgāko risinājumu katram attēlam?
Šajā rakstā par to, kā Tu vari sagatavot SEO draudzīgus attēlus savai mājaslapai. Iedošu Tev arī informāciju par dažādiem bezmaksas online rīkiem. Un, ja attēlu sagatavošanu un publicēšanu mājaslapā būsi uzticējis kādam citam, ar iegūtajām zināšanām varēsi pārbaudīt, vai šis cilvēks Tavu uzdevumu ir uztvēris nopietni.
Vienmēr atceries, ka attēlus mājaslapā publicē interneta lietotājiem, nevis Google. Google ir tīri tehnisks – bez emocijām, ko nevarētu teikt par Tava uzņēmuma potenciālajiem klientiem, līdz ar to vienmēr piedomā pie ziņas, ko un kā attēls nodod – emocijas, asociācijas, atmiņas, krāsas utt. Līdz ar emocijām Tavā mājaslapā ienāks dzīvība, kas noteikti patiks visiem – Tev, klientiem un Google.
Ko nozīmē SEO draudzīgi attēli?
Pašos pamatos Google ir informācijas organizēšanas maniaks. Tas vēlas, lai informācija būtu viegli atrodama un atbilstoša interneta lietotāja meklējumiem jeb vajadzībām. Vai esi ievērojis, ka Google pat grib izdomāt mūsu vietā, ko mēs gribam atrast? Un mēs Google par to mīlam un izmantojam visos savos meklējumos.
Lai Google mums spētu ātri piegādāt informāciju, tas ņem vērā dažādus faktorus ikvienā mājaslapā, un attēli ir viens no tiem.
Tā kā Google meklētājs pagaidām (pasvītroju pagaidām) nav gana gudrs, lai saprastu, kas ir redzams attēlos, tas attēlā atainoto informāciju mēģina saprast dažādos citos veidos.
- Izmantojot attēlu faila nosaukumus
- Izmantojot attēlu alternatīvos tekstus (ALT)
- Izmantojot attēlu nosaukumus (Title)
Tātad SEO draudzīgi attēli ir tādi:
- kam faila nosaukumā ir norādīti atvērumam atbilstoši atslēgvārdi;
- kam ir norādīts attēla alternatīvais teksts (ALT);
- kam ir norādīts attēla nosaukums (Title).
Es vēlētos piebilst, ka attēla faila izmēram netiešā veidā arī ir nozīme – liela izmēra attēli var ievērojami samazināt mājaslapas ielādes ātrumu, kas mūsdienu nepacietīgajam lietotājam ir kā zobu sāpes. Tāpēc izmērā lieli attēlu faili palielina risku, ka mājaslapas apmeklētājs to pametīs, nesagaidot, kad tā ielādēsies. Savukārt Google meklētājam tas būs negatīvs signāls, kas apdraudēs Tava uzņēmuma mājaslapas Google rezultātu pozīciju.
Tāpēc netieši 4. nosacījums SEO draudzīgam attēlam ir attēla faila izmērs.
SEO draudzīgu attēlu sagatavošana
Tā kā Ziemassvētku laiks kļūst arvien aktuālāks, par piemēru šī uzdevuma veikšanai izmantošu Ziemassvētku noskaņas attēla sagatavošanu publicēšanai bloga rakstā.
Pieņemsim, ka Tavs uzņēmums nodarbojas ar Ziemassvētku eglīšu tirdzniecību. Lai popularizētu sava uzņēmuma pakalpojumus, Tu esi nolēmis uzrakstīt izglītojošu bloga rakstu, kura nosaukums varētu būt “Ziemassvētku eglītes – kā mežā atrast visskaistāko paša spēkiem”.
Pieņemsim, ka Linda jau Tev būs palīdzējusi sagatavot SEO draudzīgu saturu šim bloga rakstam.
Tā kā izvēlētie atslēgvārdi saturā ir galvenais, ar ko Tu vēlies mērķēt uz augstākajām Google pozīcijām, lai izkonkurētu visus eglīšu tirgotājus, tad tiem atbilstošu attēla nosaukumu Tev arī vajadzēs sagatavot.
Piemēra atainošanai no Shutterstock lejupielādēju noskaņai atbilstošu attēlu.
Kā redzams nākamajā attēlā, no fotobankas lejupielādēts un neapstrādāts attēls nav SEO draudzīgs:
- faila nosaukums ir shutterstock_248764447.jpg;
- faila lielums ir 778 Kb.

Nosaukums principā nepasaka neko par attēlu, un faila izmērs ir nevajadzīgi liels.
Šajā gadījumā līdz SEO draudzīga attēla publicēšanai mājaslapā ir 6 darbības.
- Attēla izmēra samazināšana pikseļos
- Attēla saspiešana
- Faila nosaukuma piešķiršana atbilstoši raksta atslēgvārdiem
- Attēla augšupielādēšana un publicēšana
- Alternatīvā teksta piešķiršana
- Attēla nosaukuma norādīšana
Ja tāds rīks kā Photoshop Tev nav pieejams, tad iesaku lietot tiešsaistes rīku iPiccy.com. Efektīvs, ērti lietojams un bezmaksas!
1. darbība
Dodies uz iPiccy.com un augšupielādē attēlu.

2. darbība
Izvēlies apstrādei paredzēto attēlu.

3. darbība
Samazini attēla izmēru.

Parasti neapstrādātu attēlu platums ir no 1000 līdz 3000 px. Ja attēlu nav paredzēts atainot visa ekrāna platumā un tas tiks ievietots starp tekstiem, tad attēla platumu droši var samazināt līdz 800 px.
4. darbība
Piešķir attēlam atbilstošu faila nosaukumu un saspied to – samazini tā izmēru.


Faila nosaukumā iekļauj atslēgvārdu, ar kuru optimizēsi vēlamo bloga rakstu, pievienojot klāt papildu atslēgvārdus, lai tie aprakstītu attēlā redzamo.
Piešķirot failiem nosaukumu, tukšuma zīmes “space” jeb atstarpes starp vārdiem aizstāj ar defisēm “-”, nevis pasvītrām “_”.
Kāpēc?
Ja faila nosaukums būs apzalumosanas-pakalpojumi-valmiera.jpg, tad Google to uztverts kā trīs atsevišķus vārdus: apzaļumošanas, pakalpojumi, Valmierā.
Turpretī, ja faila nosaukums būs apzalumosanas_pakalpojumi_valmiera.jpg, meklētājs to uztverts kā vienu vārdu – apzaļumošanaspakalpojumivalmierā.
Tomēr ir bet
Google meklētājs ir gana gudrs, lai spētu arī saprast, ka šajā garajā vārdā ir apslēpti vairāki atsevišķi vārdi. Ja Tava mājaslapa ir apjomīga satura ziņā un, lai tagad pārsauktu visus attēlus, ir jāiegulda ļoti liels darbs, tad to speciāli darīt nav nepieciešams. Tomēr, ja veido pilnīgi jaunu mājaslapu, tad labā prakse ir izmantot defises faila nosaukuma vārdu atdalīšanai.
Saglabājot attēlu, noteikti neaizmirsti to saspiest – samazināt tā izmēru, īpaši nezaudējot attēla kvalitāti. No pieredzes iesaku JPG attēlus saspiest par aptuveni 20 %.
Tu noteikti vari eksperimentēt un mēģināt saspiest pat vēl vairāk, bet, galvenais, skaties, lai neciestu attēla kvalitāte.
Kā redzams, mēs esam ieguvuši aptuveni septiņas reizes mazāku attēlu, saglabājot arī tā kvalitāti.

Ko tālāk? Nepieciešams publicēt attēlu mājaslapā, un arī šai darbībai ir jānorit atbilstoši labajai SEO praksei – norādot atbilstošos atribūtus (ALT un Title).
5. darbība
Publicējot attēlu mājaslapā, norādām atribūtus ALT un Title.

Šajā rakstā es neaprakstīšu, kā notiek autorizācija WordPress mājaslapā un attēla augšupielādēšana.
Vairāk par to Tu vari uzzināt un izlasīt instrukcijās Web akadēmijas projektā, kur ir publicēta diezgan detalizēta informācija par WordPress mājaslapu uzturēšanu – WordPress rokasgrāmata.
6. darbība
Pēc attēla publicēšanas mājaslapā noklikšķini uz attēla un izvēlies iespēju publicēto attēlu rediģēt teksta redaktorā.

Ar faila nosaukumu vien nepietiek – ir nepieciešams nedaudz detalizētāk aprakstīt, kas ir atainots attēlā. Nevajag tērēt daudz laika, cenšoties izdomāt kaut ko sarežģītu vai ļoti īpašu – labākais risinājums ir brīvā formā pateikt attēlā redzamo, izmantojot atslēgvārdus, kuriem tiek optimizēts raksts.
ALT atribūts agrāk tika ieviests, lai vājredzīgos varētu informēt par to, kas ir parādīts attēlā – speciālā programmatūra, kas ir paredzēta mājaslapu satura lasīšanai, izmantojot ALT atribūtu, spēj nolasīt šo informāciju, un tādā veidā vājredzīgam cilvēkam rodas priekšstats par attēlā atainoto.
Google šo atribūtu izmanto, lai varētu nolasīt aprakstošo informāciju par attēlu.
Title atribūts ir paredzēts, lai nepieciešamības gadījumā būtu iespējams uzrakstīt garāku aprakstu par attēlu. Šī informācija parādās, kad Tu novieto kursoru uz attēla.
Abiem šiem atribūtiem nav nepieciešams (pat nav ieteicams) būt vienādiem. Ļoti vēlams tos rakstīt atšķirīgi, tomēr izmantojot atbilstošos atslēgvārdus – ALT atribūtu īsu, Title nedaudz aprakstošāku.
Šajā gadījumā, piemēram,
- ALT liksim “Skaistākās Ziemassvētku eglītes”,
- Title liksim “Ziemassvētku eglītes – pirkt vai meklēt mežā”.
Lūk, SEO prasībām veiksmīgi sagatavots un publicēts attēls. Kad iepraktizējas, tad process nav tik sarežģīts, kā varētu šķist pirmajā brīdī – to ir iespējams paveikt diezgan ātri. Sarežģītākā daļa varētu būt uzrakstīt kvalitatīvus aprakstus attēliem.
Bieži mājaslapu izstrādātāji cenšas ieekonomēt uz šī procesa rēķina. Tomēr es uzskatu, ka tā nav pareiza pieeja, jo, ja uzņēmējs patiešām nopietni uztver savu mājaslapu kā pārdošanas rīku, tad agri vai vēlu būs jādomā par SEO pozīcijām un to, kā lapu optimizēt atbilstoši labai SEO praksei. Tad kāpēc to darīt pēc mājaslapas izstrādes, ja to pašu var izdarīt uzreiz mājaslapas izstrādes procesā, izstrādājot projektu korekti jau no paša sākuma un ietaupot gan naudu, gan lielas galvassāpes vēlāk.